Jak posílit imunitu – co funguje, jaké jsou nejlepší přípravky

Jak posílit imunitu – Infekce na nás v tomto období útočí ze všech stran a dostatečně silná a odolná imunita je ještě větší nezbytností, než kdy dříve. Je však třeba k ní přistupovat komplexně. Jen pouhá sázka na vitamíny nebo doplňky stravy rozhodně nestačí. Na druhou stranu nám však mohou v tomto ohledu významně pomoci.

Bohužel chřipková sezóna se letos kryje s mnohem závažnější hrozbou. Ovšem infekce horních cest dýchacích jsou nepříjemné i tak. Ordinace lékařů se začínají povážlivě plnit, v lékárnách dochází potřebné léčebné prostředky. Ale stále ještě není pozdě na to, abychom z tohoto nebezpečného kolotoče vystoupili.

K posílení imunity často přistupujeme zcela špatně

Studie prokazují, že nějaké menší onemocnění prodělá každoročně okolo 90% dospělých (a téměř 100 % dětí). Tato alarmující čísla vděčí za svou existenci právě povážlivému oslabení imunity v naší populaci. Vliv hrají jak genetické faktory, tak i naše každodenní životospráva.

O imunitu se začněte zajímat s předstihem význam však má i opožděná péče.

Navíc se o to, jak posílit imunitu, začne velká část populace zajímat až ve chvíli, kdy na sobě zpozoruje první příznaky počínajícího problému. Tehdy už je na úplné zastavení přicházejícího onemocnění zpravidla pozdě, ovšem ve hře je stále i kratší doba nemoci a vyšší odolnost vůči dalším infekcím. Jinými slovy: o imunitu se vyplatí zajímat stále.

Měli byste vědět:
Měli byste vědět: nejopatrnější jsou v tomto ohledu matky s dětmi. Přes 60 % z nich se snaží posilovat imunitu svých ratolestí ještě předtím, než onemocní. Na sebe však často zapomínají, což je v celkovém kontextu vážná chyba.

Co na posílení imunity? Univerzální recept neexistuje

A teď se konečně pojďme podívat na to, jak si v nepříznivé situaci pomoci. Důležitý je, jak jsme již řekli, komplexní přístup. Sestavili jsme pro vás žebříček toho, co opravdu funguje. Na prvním místě se objevují nejdůležitější faktory, pro posílení naší imunity a směrem dolů pak důležitost režimových opatření klesá. To však neznamená, že jsou zcela zbytečná. V individuálních případech pak může váš lékař pořadí jednotlivých kroků libovolně poupravit (např. při nedostatku vitamínu D, zinku apod. se užívání farmaceutických prostředků může posunout až na horní příčku.

Jak posílit imunitu se vším všudy

  • dodá vám energii
  • posiluje imunitu
  • příznivě podporuje metabolismus
  • jde o přírodní spalovač tuků
  • šetrně a přírodně detoxikuje organismus
  • podporuje příznivé protizánětlivé procesy v těle
  • pomůže k lepší koncentraci

Podpora imunity v praxi, aneb co byste měli vědět

Pojďme se nyní podívat na některé body o něco podrobněji

Zdravá strava a co o ní vědět

Abychom byli konkrétní, pokud se zajímáte o to, jak posílit imunitu, měli byste vsadit na jídelníček, v němž převažují rostlinné produkty. Kyselé ovoce, čerstvá zelenina a fermentace – to jsou tři základní kameny, které byste měli reflektovat. Tím zajistíte tělu všechny potřebné stavební látky i mikroelementy, bez nichž se naše imunita (a nejenom ona) opravdu neobejde.

Dalším prubířským kamenem je konzumace probiotických přípravků (nejlépe jogurtů a dalších mléčných výrobků) a i těch prebiotických, jež dodávají prospěšným bakteriím ve střevě potřebné živiny. Z rostlin je to například:

  • čekankový kořen
  • chřest
  • banány
  • česnek
  • cibule
  • jablka
  • artyčok
Vlivu rozmanitosti střevní flóry na imunitu se věnovala třeba i studie z roku 2011 (Arumugam, et al.).

Měli byste vědět:
Měli byste vědět: nejopatrnější jsou v tomto ohledu matky s dětmi. Přes 60 % z nich se snaží posilovat imunitu svých ratolestí ještě předtím, než onemocní. Na sebe však často zapomínají, což je v celkovém kontextu vážná chyba.

Doplňky stravy pro imunitu

Tady platí zásada, že není vhodné sáhnout po prvním prostředku, na který narazíte v lékárně. Ověřte si recenze a reference a teprve poté se rozhodněte. Hledejte produkty nejlépe v bio kvalitě bez přidaných konzervačních látek a dalších škodlivin. A samozřejmě také ty, které se snadno užívají.

Například Matchaga, o které jsme psali v článku Matchaga recenze a diskuze – jak posílit imunitu se dá bez potíží rozmíchat třeba ve smoothie, jogurtu, ranní ovesné kaši apod. Nemusíte tak polykat žádné pilulky ani se obávat nepříjemné chuti bylinných čajů a dalších doplňků.

Představuje perfektní spojení dvou imunitních světů – japonského zeleného čaje matcha, který je pro své posilují a tonizační účinky znám už po staletí, a sibiřské houby chaga (česky rezavce), který začíná náš trh s doplňky stravy dobývat teprve v poslední době. Jeho výskyt ve špatně probádaných končinách severských států ho našim očím ukrýval až donedávna. Dnes se však jedna z nečistějších oblastí světa – Laponsko za polárním kruhem – otevírá celému světu.

A právě díky tom si můžete matchagu dopřát i vy. Neobsahuje lepek, přidaný cukr ani laktózu, jako protipól však obsahuje množství účinných látek. Jde zejména o:

  • katechin EGCG,
  • vitamíny,
  • minerály,
  • beta glukany
  • enzymy,
  • kyselinu betulinovou
  • aminokyseliny
  • antioxidanty.

Náš organismus dokáže opravdu vzpružit, a to tak, že ji dokonce není podvoleno užívat před spaním!

Nejlevněji koupíte ZDE

Vitamíny na posílení imunity

Bez obav tak můžeme matchagu zařadit mezi opravdu účinné prostředky na posílení imunity. Pořídit si ji můžete i do zásoby. Díky použití moderních technologií a hermetickému balení jednotlivých porcí do odolných sáčků vám doma vydrží opravdu dlouho. Užívat jí tedy můžete podle potřeby 1-2 x denně.

Náš tip:
Náš tip: Nespoléhejte se však na matchagu jako na jakýsi univerzální „nakopávač imunity“ Snažte se ji kombinovat i se zdravým životním stylem, dostatkem pohybu i pobytem na čerstvém vzduchu.

Léky na posílení imunity – má smysl žádat?

Pokud nepatříte mezi osoby, jež se aktuálně léčí s nějakým závažným onemocněním, nejspíš vám lékař příliš vstříc nevyjde. U zdravých lidé totiž nemají tyto přípravky prakticky žádný smysl. Jiná situace však nastává u poslední dobou tolik diskutovaného vitamínu D.

Ve středoevropských zimních měsících ho má prakticky každý organismus jednoduše příliš málo. Nedostatek slunečního záření i omezení pobytu venku kvůli počasí zkrátka udělá své. Ovšem volně prodejné doplňky, obsahující vitamín D, nejsou zdaleka tak účinné, jako ty, jež vám může doporučit lékař.

V době elektronických receptů však do jeho ordinace nemusíte (a ani byste neměli). Stačí e-mail nebo telefon a recept vám do několika minut přistane formou SMS nebo právě e-mailu. Ovšem připravte se na to, že si budete muset jeho cenu plně uhradit. Naštěstí nejde o nijak závratné částky, obvykle se vejdete do 100-150 Kč.

A pokud chcete vsadit i na jiné vitamínové doplňky stravy, užívejte kromě často doporučovaného vitamínu C i selen a zinek. Právě tyto dva minerály se totiž na chodu našeho imunitního systému podílejí velmi podstatnou měrou

Co na posílení imunity aneb často tradované mýty

A na závěr se ještě podívejme na to, v čem možná při posilování imunity nevědomky chybujete.

Imunitu si často dobrovolně oslabujeme extrémními detoxikacemi

S příchodem jara zasahuje do našich životů další důležitý faktor – očištění organismu po odeznělé zimě. A právě detoxikace jsou také jedním z nejčastěji doporučovaných návodů na to, jak posílit imunitu.

Bohužel k nim však řada lidí přistupuje spíše extrémně, a tak si vlastně škodí. Pokud si plánujete tuto proceduru letos odbýt víkendovým nebo dokonce týdenním popíjením ovocných a zeleninových šťáv, nedělejte to.

Svůj organismus tak extrémně zatížíte a bez předchozí přípravy můžete dokonce imunitu oslabit. Správný postup detoxikace vypadá jinak, ovšem počítejte s tím, že se protáhne na 3-4 týdny. Není to všem samoúčelné a nemusíte se děsit žádných striktních pravidel ani podobných nařízení, díky nimž řada lidí svůj osobní detoxikační proces ani nedokončí. A jak tedy postupovat, náš jednoduše sepsaný postup vám napoví.

1. týden detoxikace – úprava a jídelníčku

Vypadá to, že se vlastně nic neděje. Pouze je třeba najet pokud možno co nejvíce na tzv. zdravou stravu. Vylučte proto ze svého jídelníčku tučná jídla (včetně těžkých mas), mléčné výrobky (vyjma kysaných) a samozřejmě veškeré sladkosti a další hříšky. Dáte tak svému tělu signál, že se něco chystá a následnou detoxikaci pak bude reagovat mnohem lépe.

2.-3. týden detoxikace – nasazení vhodných bylin nebo doplňků stravy

V nastaveném jídelníčku pokračujete. Neznamená to, že se musíte 100% vyhýbat všem nedoporučovaným potravinám ,ale je to samozřejmě lepší. Teď si však 2-3x denně přidejte i užívání detoxikačních prostředků nebo doplňků stravy.

Pokud chcete vsadit na bylinky, měli byste sáhnout zejména po:

  • ostropestřec mariánský (nejlepší je konzumace celých semen,nejlépe rozkousaných nebo čerstvě namletých)
  • hadí kořen větší
  • štětka planá
  • medvědice lékařská
  • divizna
  • muškátový oříšek
  • moringa olejodárná
  • saturejka zahradní
  • třapatka nachová
  • skořice
  • celer
  • gynostema
  • majoránka
  • chlorella
  • ořešák královský
  • kopřiva dvoudomá
  • tymián obecný
  • rakytník řešetlákový
  • aloe vera
  • hlíva ústřičná
Náš tip:
Například účinky třapatky nachové potvrzuje i studie z roku 2002 – Echinacea for preventing and treating the common cold.

Vyberte si libovolnou bylinku a připravte si z ní čaj nebo odvar. Sáhnout samozřejmě můžete také po detoxikačních směsích, ovšem nejlépe ze sypaných bylin v sáčcích.

Náš tip:
Hlídejte si datum trvanlivosti prodávaných bylin. Zvláště ty s vysokým obsahem tříslovin příliš dlouho nevydrží a rychle ztrácejí své účinné vlastnosti.

4. týden detoxikace – vhodný pro ty, kteří své zdraví dlouho zanedbávali

Nejde o povinnou součást detoxikace. Nicméně pokud cítíte, že to s vaším zdraví není tak úplně v pořádku, klidně si druhou fázi detoxikace ještě o tuto dobu prodlužte. A pokud nedáte dopustit na již zmíněné ovocné a zeleninové šťávy, je tento týden pro jejich aplikaci nejvhodnější. Ovšem doporučujeme je spíše jako doplněk do každodenního jídelníčku než plnohodnotnou náhradu stravy. Na druhou stranu – víkendová kúra vašem organismu po předchozí přípravě určitě neuškodí.

Věnovat se můžete také očistě své mysli a svého ducha. Snažte se každý den absolvovat alespoň krátkou procházku nebo jinou relaxační aktivitu. Proces detoxikace a posílení imunity tak bude kompletní.

Chcete se o tipech pro posílení imunity dozvědět více? Navštivte sekci Léčivé rostliny na našem webu, případně zamiřte na stránky zmíněné doplňku stravy Matchaga. Budete překvapeni, co vše pro své zdraví můžete udělat.