Bezezbytková dieta – co je to a pro koho je určena

Bezezbytková dieta – I když si diety obvykle spojujeme především s redukcí tělesné hmotnosti, tento typ byl původně vynalezen za zcela jiným účelem. Snaží se totiž ulehčit pacientům trpícím nějakým střevním onemocněním a to tak, že ve střevech nenechává žádné nestravitelné zbytky, které by již narušenou tkáň dále poškozovaly. A jaké jsou její zásady, doporučení a rady?

Bezezbytková dieta – pro koho se hodí?

V ordinacích lékařů dostávají doporučení na tuto šetrnou dietu zejména lidé trpící Crohnovou chorobou (chronický zánět v trávicí trubici), střevními polypy, rakovinou střeva, ulcerózní kolitidou, diverkulitidou nebo jinými nespecifikovanými záněty trávicího traktu.

Cílem úpravy jídelníčku je maximální omezení tzv. nestravitelných zbytků, například vlákniny. Tu obvykle ve střevech chceme, protože působí jako jakýsi kartáč, který pečivě očistí střevní stěny a postará se o důkladné vyloučení všech nestrávených zbytků. Vláknina se také stará o dostatečný objem střev a jejich pohyblivost, čímž pomáhá předcházet řadě závažných onemocnění. Je-li však střevní stěna poškozena, mechanické čištění její stav dále zhoršuje. A právě tady přichází ke slovu bezezbytková dieta.

Náš tip:
V lékařské zprávě může být tento typ stravování označován také jako Dieta č. 5. Budete-li muset z jakéhokoliv důvodu požadovat třeba nemocniční stravu, nezapomeňte se o tom personálu zmínit.

Využijete ji i při kolonoskopii

Chystáte se na vyšetření svého trávicího traktu za pomoci kolonoskopie? Obáváte se nepříjemné bolesti? Už nemusíte. Stačí, pokud se i vy inspirujete naším článkem a budete dodržovat bezezbytkovou dietu alespoň 5 dní před plánovaným vyšetřením. Očistíte tak dokonale svá střeva a dáte tak lékaři větší prostor k pohodlné manipulaci s endoskopem. Střeva navíc nebudou podrážděna, což dále snižuje bolestivost.

Měli byste vědět:
Ani při dodržování bezezbytkové diety se nevyhnete klystýru nebo podobné očistě střev. Doporučujeme ho provádět v soukromí domova, protože každý člověk reaguje na jeho průběh jinak a kompletní vyprázdnění může probíhat i v řádu hodin.

Zdravotní prostředek, nikoli nástroj pro hubnutí

I když je bezezbytková dieta často k vidění na nejrůznějších stránkách o hubnutí, my ji k tomuto účelu používat rozhodně nedoporučujeme. Normální zdravý organismus totiž vlákninu a další nestravitelné části potravy potřebuje, jinak hrozí zácpa a přidružené zdravotní problémy.

Cílem této diety navíc není redukce kalorií ani snížení objemu přijímané potravy. Naopak, potraviny bez vlákniny mají nižší sytící schopnost, takže nemocný může při této dietě paradoxně jíst více než obvykle.

 

Vaření a dušení je králem

Máte-li rádi syrové ovoce a zeleninu, budete na ně muset při bezezbytkové dietě prakticky zapomenout. Veškeré pokrmy je třeba uvařit, podusit nebo upéct tak, aby jejich konzistence byla maximálně měkká. Používáme-li k přípravě masa pánev, musíme se obejít zcela bez tuku (vhodnou alternativou je např. pečící papír položený na teflonový povrch pánve). Tuk přidáváme kvůli stravitelnosti až do hotových pokrmů, a to nejlépe ve formě rostlinných olejů nebo margarínů.

Měli byste vědět:
Přepálené tuky střevo dráždí a neumožňují mu dostatečně regenerovat.

Z netradičních procesů přípravy jídla oceníte také vaření v páře, a pečení či dušení v alobalu. Skvělým pomocníkem vám bude také mixér, protože veškerou tuhou stravu je třeba rozmělnit – od ovesných vloček až po dušenou mrkev. Takže uslyšíte-li své přátele mluvit o „kašičkové“ nebo také „miminkovské“ dietě, jak se někdy tomuto stylu stravování s láskou říká, budete hned vědět, na čem jste.

 

Co vlastně můžu jíst?

Výběr tzv. povolených potravin má naštěstí bezezbytková dieta velmi široký. Největším kamenem úrazu je malý výběr ovoce a zeleniny, a s tím související nedostatek vitamínu C. Nechcete-li tedy trpět celkovou tělesnou slabostí nebo dokonce kurdějemi, musíte si pomoci vitamínovými doplňky z lékárny.

Náš tip:
Vždy volte doplňky s dlouhodobým uvolňováním vitamínu C během celého dne. Ráno tak spolknete jednu tabletku a po zbytek dne nebude muset na na nic podobného myslet.

Bezezbytková dieta – povolené potraviny

Nyní si jednotlivé skupiny potravin pro váš jídelníček rozebereme podrobně. Vše jsme seřadili do přehledných tabulek, abyste se v prvních dnech seznamování s dietou mohli rychle a snadno orientovat.

Náš tip:
Pamatujte si, že cílem je stvořit lehce stravitelný a také nenadýmavý jídelníček.

Potraviny s obsahem sacharidů

Skupiny Konkrétní druh
Sladidla
  • cukr (bílý i hnědý)
  • med
  • sirupy (javorový, datlový, agávový apod.)
Přílohy
  • těstoviny (uvařené doměkka, nikoli al dente)
  • rýže (rozvařená na kaši)
  • knedlík jemný nejlépe houskový
  • noky
  • případně halušky
Pečivo

(vždy starší a výhradně bílé)

  • housky
  • rohlíky
  • veka
  • suchary

Maso a masné výrobky

Skupiny Konkrétní druh
Libové maso
  • hovězí maso zadní
  • vepřová kýta
  • netučná slepice
  • kuřecí
  • krůtí
  • telecí
  • jehněčí
  • králík (nutné dobře odblanit)
Vnitřnosti
  • drůbeží játra
Ryby (mořské i sladkovodní)
  • pstruh
  • štika
  • lín
  • pangasius
  • kapr
  • makrela
  • filé
  • losos
Uzenářské výrobky
  • libové dietní párky
  • libová šunka
  • kvalitní šunkový salám
  • dietní/jemný salám

Zelenina

Skupina Konkrétní druh
Při tepelné úpravě
  • hlávkový salát ( jemně krájený)
  • dýně (v případě hokkaidó bez slupky)
  • brambory (ideálně ve formě pyré či kaše)
  • mrkev (vařená, dušená, mixovaná)
  • špenát (nejlépe listový, možno i mražený)
  • rajčatová šťáva
  • rajský protlak
Pouze jako vývar
  • celer
  • pastinák
  • petržel

Ovoce

Skupina Konkrétní druh
Syrové
  • banán
  • jemně strouhané jablko
  • ovocné šťávy
Po tepelné úpravě

(kompoty, pyré rosol, kysel apod.)

  • broskve

  • jablka

  • meruňky

Mléko a mléčné výrobky

Skupina Konkrétní druh
Zakysané mléčné výrobky
  • podmáslí
  • kefírové mléko
  • jogurtové mléko
Jogurty a dezerty
  • bílý jogurt
  • ovocný jogurt (jen povolené druhy ovoce)
  • Termix
  • Pribináček
Sýry

(strouhané, plátkové – bez tepelné úpravy)

  •  eidam
  • tavené sýry přírodní nebo s velmi jemnou příchutí.
Tvarohové výrobky
  •  tvaroh měkký i tvrdý libovolné tučnosti
  •  tvarohové sýry (Lučina, Žervé(

 

Nápoje

Skupina Konkrétní druh
Káva
  • bez kofeinu
Čaj
  • černý
  • zelený
  • ovocný
Džusy
  • bez semínek a dužiny
Minerální a balená voda
  • s příchutí i bez
  • vždy bez bublinek

Koření, bylinky a dochucovadla

Skupina Konkrétní druh
Suroviny pro vývar
  • kmín
  • bobkový list
  • nové koření
  • fenykl
  • cibule
  • majoránka
  • zelené natě
Koření v syrové formě
  • kmín
  • majoránka
  • sladká paprika (malé množství)
  • skořice
  • vegeta
Okyselovače
  • ocet (malé množství)
  •  citrónová šťáva
  • citrónový džus
Náš tip:
K dochucení sladkých jídel je možné použít i strouhaný perník, nejlépe domácí.

Další tipy do jídelníčku

Povolena jsou také vejce, a to připravená natvrdo a jemně rozměněná např. v pomazánce. Povolený limit je jedno vejce na den. Vyšší energetickou hodnotu dodáme pokrmům prostřednictvím tuků v závěru přípravy. Mělo by jít o kvalitní rostlinné oleje, margaríny nebo poctivé máslo.

 

Bezezbytková dieta sladkosti

A čím ukojit chuť na sladké, pokud k nám zavítá? Zapátrat můžete třeba v oblasti pečiva –  bílá vánočka, mazanec nebo piškoty jsou skvělými tipy. Hodí se také pudink, vafle nebo třeba zmrzlina bez kousků ovoce. Oceníte i domácí marmelády bez semínek nebo kompoty.

Pro domácí moučníky pak vždy používejte lehké netučné a nekynuté těsto, nebo těsto odpalované, případně tvarohové.

Bezezbytková dieta – čemu se vyhýbat?

V zásadě lze říci že všemu, co není uvedeno v tabulkách výše. K největším prohřeškům nicméně patří tito záškodníci:

  • konzervy
  • zvěřina
  • vnitřnosti
  • bujón
  • maggi
  • aromatická a nadýmavá zelenina (cibule, česnek, kapusta, zelí, ředkvička, hrách, fazole apod.)
  • ovoce s vysokým obsahem vlákniny (třešně, meloun, jahody, rybíz apod.)
  • ořechy (jakékoliv)
  • mák
  • čerstvé kynuté pečivo
  • pálivé a dráždivé koření

Bezezbytková dieta diskuze – tipy z internetu

Nemusíte mít obavy – nejste sami, kdo se u nás potýká s podobným omezením při stravování. Sesbírali jsme nejrůznější tipy z internetových diskuzí a přinášíme vám je v ucelené formě, která vám může s prvními kroky u bezezbytkové diety příjemně pomoci.

Mléko – i když v zásadě nebývá doporučováno, můžete si jeho konzumaci přizpůsobit svému zdravotnímu stavu. Netrpíte-li alergií nebo intolerancí laktózy, můžete si bez obav dopřát jednu sklenici polotučného mléka denně, klidně i jen tak.

Jíst je třeba pravidelně, aby vaše střeva nebyla namáhána jednorázovou zátěží. Doporučuje se 5-6x denně v menších porcích.

Mrkev je též možné konzumovat syrovou a jemně nastrouhanou, umožňuje-li to vás zdravotní stav. Dvě minuty v horké polévce pak působí jako krátké spaření, díky němuž ji může přijímat už prakticky každý.

Houby si bohužel musíte odpustit zcela, a to i ve formě vývaru. Obsahují totiž látky, které jsou pro tělo jen těžko stravitelné.

Konzervované potraviny je zpravidla kvůli obsahu konzervantů a jiných přídatných látek třeba vynechat úplně.

Milujete omáčky? Nebojte se je zahustit nastrouhanou vařenou bramborou, rozdrobeným chlebem, (ne čerstvým) nebo opraženou suchou moukou. Instantní jíšky jsou zcela nevhodné!

Alkohol je bohužel zakázán zcela a bez výjimek. Musíte-li si na nějaké recepci či oslavě připít, stačí symbolicky smočit rty. To je naštěstí povoleno.

A co vy? Můžete našim čtenářům nabídnout také nějaké zajímavé tipy nebo se ve světě bezezbytkové diety teprve rozhlížíte? Vaše názory, rady a připomínky rádi uvítáme v kultivované diskuzi!