Co jíst při proteinové (keto) dietě?

Ještě než se podíváme na to, co jíst při proteinové dietě, tak si nejdříve ukážeme, co to vlastně je. V článku také naleznete výhody a nevýhody, které tato dieta ukrývá. Máte se bát JoJo efektu? A kolik to stojí? Potřebuji zhubnout 5 kilogramů, jde to?

Co to je proteinová dieta?

Proteinová dieta je dieta, která je zaměřená na příjem kvalitních bílkovin (proteinů) a omezení sacharidů. V dietě se snížený příjem sacharidů (cukrů) pohybuje od 0 gramů až po 50 gramů u muže – každý to má jinak. Obecně platí, čím méně, tím lépe! Každopádně, proč je nutné takto „radikálně“ omezit příjem cukrů?

Stojí za tím ketóza!

Ketózu lze označit jako stav metabolismu, kdy místo spalování obvyklých sacharidů, tělo spaluje uložené tukové zásoby – respektive z nich získává energii. Ketózu vyvoláme pouze v případě, že naše tělo bude dostávat téměř 0 sacharidů! Proto je nutné mít v počátcích diety pevné nervy a chuť na sladké překonat, protože jinak je veškeré další snažení zbytečné.

Aby vaše tělo mohlo tedy přejít do stavu ketózy, tak musíte z vašeho jídelníčku vyřadit mnoho potravin, které jste doposud konzumovali bez omezení. Jaké konkrétní potraviny musíte vyřadit?

  • Obiloviny (včetně pečiva – chleba, rohlíky, apod.)
  • Sladké nápoje (Kolu, džusy, ochucené vody) – místo džusů doporučuji zeleninové smoothie
  • Ovoce
  • Přílohy
  • Smažená jídla

Jaké jsou povolené potraviny při proteinové dietě?

Mnoho lidí se obává, že při proteinové dietě bude muset hladovět, ale to není pravda. Jen je potřeba při vaření trochu přemýšlet a zkoušet nové recepty. Případně také můžete využít služeb, které se zabývají přípravou proteinových jídel. Mezi takové služby patří například KetoMix. Jedná se o českou firmu, která vyrábí vše, co k dietě potřebujete (nápoje, polévky, omelety, palačinky, kaše, zdravé sladkosti). Výhodou je, že si můžete zvolit balíček podle počtů týdnu a hlavně podle toho, kolik kg potřebujete zhubnout. V dietě můžete bez problému konzumovat následující potraviny:

  • Maso (kuřecí, krůtí, králičí, skopové, telecí)
  • Ryby (treska, štika, candát, tuňák, losos)
  • Mléčné výrobky (mléko, neochucené jogurty, tvaroh a sýry)
  • Vejce
  • Soja
  • Ořechy a semínka
  • Zelenina (zelí, dýně, lilek, celer, brokolice, cuketa, okurka, ředkvičky, fazolky)

Jednotlivé potraviny samozřejmě můžete mezi sebou kombinovat! Jak může vypadat jídelníček proteinové diety?

  • Snídaně: vaječná omeleta a ředkvičky
  • Svačina: bílý jogurt
  • Oběd: přírodní kuřecí plátek + zeleninový salát
  • Svačina: kysaný nápoj
  • Večeře: losos připravený na másle s dušenou brokolicí

Výhody proteinové diety

  • dieta bez pocitu hladu
  • jedna z nejvíce úspěšných diet
  • bez ztráty svalové hmoty
  • pravidelný režim – cca 5 jídel denně
  • hotová proteinová jídla – například výše zmíněny KetoMix
  • vhodná i pro muže

Nevýhody proteinové diety

  • JoJo efekt (pouze když se vrátíte ke špatnému jídelníčku)
  • U někoho se může vyskytnout bolesti hlavy, nevolnost, zácpa
  • Není vhodné pro lidi s vysokým cholesterolem

Shrnutí

Keto (proteinová) dieta patří účinné způsoby, jak zhubnout libovolný počet kilogramů tukových zásob. I riziko JoJo efektu je nízké, pokud budete dodržovat pestrý jídelníček i po skončení diety. Dieta je vhodná pro ženy, tak i pro muže, kteří se často bojí ztráty svalové hmoty. Díky příjmu kvalitních bílkovin, ale tato starost odpadá. Dietu by měli vyzkoušet pouze osoby starší 18 let a není vhodná pro těhotné a kojící ženy.