30denní dieta – opravdový zázrak?

30denní dieta je zdravotní hnutí, které si čím dál více získává popularitu. Její stoupenci se musí po dobu 30 dní vzdát potravin, jako je alkohol, cukr, obiloviny, luštěniny, mléčné výrobky. Tato dieta je propagována jako celková změna životního stylu. Stoupenci této diety jsou přesvědčení o zdravotním přínosu pro své zdraví, avšak kritici tvrdí, že se jedná jen o další neudržitelnou dietu. Jak to tedy funguje a stojí to za zkoušku? Tento článek vysvětluje vše, co potřebujete vědět o 30 denní dietě.

 

Co je 30denní dieta?

30denní dieta je měsíční program zdravého stravování, který slibuje řadu zdravotních a emočních přínosů. Byl vyvinut v roce 2009 dvěma certifikovanými sportovními odborníky na výživu, kteří ho propagovali jako způsob, jak obnovit metabolismus a změnit vztah k jídlu. Dieta se zaměřuje na myšlenku, že některé skupiny potravin mohou negativně ovlivnit lidské zdraví. Proto je nutné, aby tato jídla byla vyřazena z jídelníčku a vaše tělo se tak mohlo zotavit z negativních účinků.

Proč držet 30denní dietu?

Tato dieta má svůj hlavní cíl podpořit dlouhodobé zdraví. Avšak většina lidí drží tuto dietu, aby zhubla. Někteří však mohou také použít program k identifikaci potravinových intolerancí nebo k dosažení některých z uvedených přínosů pro zdraví. 30 denní dieta je měsíční stravovací program, který vám pomůže zhubnout, zlepšit váš vztah k jídlu a dosáhnout dlouhodobého zdraví.

Jak držet 30 denní dietu?

Myšlenka 30 denní diety je poměrně jednoduchá – prostě úplně vypustíte potraviny, které mohou škodit vašemu zdraví. Po těchto 30 dnech pak můžete pomalu vkládat zakázané potraviny, abyste mohli sledovat, jaké účinky mají na vaše tělo. I když jsme uvedli, že dieta je jednoduchá, není to tak úplně pravda. Zakázané skupiny jsou obsáhlé a pravděpodobně mají ve vašem jídelníčku místo na každodenní bázi. Navíc má dieta přísný soubor pravidel.

Zakázané a povolené potraviny

30denní dieta vám poskytuje jak seznam zakázaných potravin, tak také seznam povolených potravin. Během této diety není povoleno žádné podvádění. Přechod na dietu se vyžaduje na 100 % již od prvního dne. Zakladatelé tvrdí, že přísné dodržování umožňuje tělu obnovit izolaci některých potravin, které mohou způsobit zánět, poruchy střev nebo hormonální nerovnováhu. Na rozdíl od jiných diet není potřeba sledovat kalorie, měřit porce nebo počítat body. Také vážení je výhradně stanoveno na 1. a 30. den programu.

TIP - Přečtětě si !
Která proteinová dieta je nejlepší? – VELKÉ SROVNÁNÍ KETONOVÝCH DIET

Přínosy 30denní diety pro zdraví

Pokud se vám podaří držet dietu po celých 30 dní, můžete se těšit na určité zdravotní přínosy. Patří mezi ně ztráta tuku, vyšší energetické hladiny, lepší spánek, snížené chutě na jídla a lepší atletický výkon. Navíc zakladatelé stravy slibují, že změní způsob, jakým přemýšlíte o jídle, stejně tak vaši chuť k jídlu. I když se tyto nárokované výhody mohou zdát velmi atraktivní, stojí za to mít na paměti, že v současné době neexistují žádné vědecké studie, které by je podporovaly.

Povolené potraviny

Potraviny povolené pro 30 denní dietu se skládají z minimálně zpracovaných potravin, například:

  • Maso: Hovězí, telecí, vepřové, koňské, jehněčí, kuřecí, krůtí, kachní, atd.
  • Ryby a mořské plody: Ryby, ančovičky, krevety, kalamáry, hřebenatky, krab, humr atd.
  • Vejce: všechny druhy, stejně jako jídla vyrobená z nich.
  • Ovoce: Čerstvé a sušené ovoce, ačkoli čerstvé je preferováno (a sušené bez přidaného cukru).
  • Zelenina: všechny druhy zeleniny.
  • Ořechy a semena: všechny druhy ořechů a semen s výjimkou arašídů, které jsou technicky luštěninou. Mléčné oleje, ořechové máslo a ořechové mouky jsou také povoleny.
  • Některé tuky: zdravé rostlinné oleje, kokosový olej, kachní tuk a ghee.

Když se musí používat minimálně zpracované potraviny, dieta vás povzbudí k výběru těch, které obsahují nejkratší seznamy ingrediencí, tj. obsahují pouze složky, které poznáte.30denní dieta

Zakázané potraviny

Během 30denní diety musí být některé potraviny zcela vyloučeny. Tyto zahrnují:

  • Cukr a umělá sladidla: Surový cukr, med, javorový sirup, agávový sirup a všechny produkty obsahující tyto sladidla, jakož i umělá sladidla.
  • Alkohol: všechny druhy piva, vína, likéry a lihoviny.
  • Obiloviny: Bez ohledu na stupeň zpracování je třeba se vyhnout všem obilninám, včetně pšenice, kukuřice, ovsa a rýže.
  • Luštěniny: Měli byste se vyvarovat většině luštěnin, včetně hrachu, čočky a fazolí, včetně arašídům a arašídového másla. Zelené fazole, cukrový hrášek jsou výjimkami.
  • Sója: veškerá sója včetně tofu, tempehu, edamame a všech produktů získaných ze sóji, jako je miso a sójová omáčka.
  • Mléčné výrobky: Včetně kravského, kozího a ovčího mléka, jogurtu, sýra, zmrzliny a dalších produktů pocházejících z mléka.
  • Zpracované přísady: Patří sem karagenan, MSG nebo siřičitany. Veškeré potraviny nebo nápoje obsahující tyto složky by měly být vyloučeny.

Při 30 denní dietě není dovoleno žádné podvádění. Namísto toho jste vyzváni, abyste se přísně řídili pokyny po celou dobu. Pokud sníte něco, co jste neměli, zakladatelé navrhují začít držet dietu znovu, od prvního dne.

Další pravidla

 

30denní diety zahrnuje ještě několik dalších pravidel, které se netýkají stravy. Například kouření je po celou dobu diety zakázáno. Taktéž vážení je zakázáno (s výjimkou prvního a třicátého dne diety), jakékoli další měření těla je také zakázáno. Důvodem je to, že 30 denní dieta je víc, než jen dieta. Má změnit způsob, jakým přemýšlíte o jídle a podpořit dlouhodobé zdraví.

Život po skončení diety

Pokud se vám podařilo dokončit program 30 denní diety bez podvádění, čeká vás další fáze. Fáze, ve které budete opět pomalu doplňovat zakázané potraviny, abyste zhodnotily, jak se po nich cítíte. Všímáte si zejména vlivu těchto potravin na váš metabolismus, trávicí trakt, imunitní systém a vašeho vztahu k těmto potravinám.

Jak znovu zavádět potraviny?

Je dovoleno zavádět postupně každou skupinu zakázaných potravin zvlášť. Na první den po skončení diety se doporučují mléčné výrobky. Po 2-4 dnech přejdete opět na 30denní dietu (opět nejíte nic ze zakázaných potravin) a sledujete, jaké na vás mělo mléko vliv. Pokud vše proběhne dobře, může být v den 5 znovu zavedena jiná skupina zakázaných potravin a proces se opakuje.

K čemu je opětovné zavádění potravin?

Opětovné zavedení pouze jedné skupiny potravin, přičemž se zachovává zbytek stravy, je podporováno jako způsob, jak lépe zjistit, které potraviny způsobují negativní příznaky, jako je nadýmání, kožní útvary nebo bolestivé klouby. Jakmile jsou všechny skupiny potravin individuálně testovány, mohou být ty, které byly dobře tolerovány, přidány zpět do stravy. Samozřejmě, jednotlivci nejsou povinni znovu zavést všechny potraviny.

30denní dieta

Celý proces 30 denní diety je vcelku jednoduchý – nemusíte počítat kalorie, vážit se ani jinak měřit. Prostě jíte to, co máte dovoleno. Recepty a příprava jídel pro tuto dietu jsou velmi jednoduché, takže se nemusíte bát, že byste to nezvládli. Vše, co musíte dělat, je následovat pravidla a pak už jen sledovat, jaký vliv na vás mají zakázané potraviny. Je to jednoduché – troufnete si?

Jeden komentář

  1. marcela Červenec 14, 2018