Proteinová dieta povolené potraviny

Proteinová dieta povolené potraviny – Ketonová nebo také bílkovinová či nízkosacharidová dieta vyžaduje pro svůj úspěch dodržování velmi specifických pravidel. Jedině tak se v těle spustí tolik potřebná a žádaná ketóza.

Vše pro ketózu aneb jak to všechno funguje?

Abychom dokázali snížit svou hmotnost a dlouhodobě si ji udrželi, je nutné čerpat zásoby energie z tukových zásob. Běžné diety ubírají cenné kilogramy tam, kde to potřebujeme nejméně – ve svalové tkáni. Připravíme-li se totiž o zdroje spalování tuků, nemůžeme si štíhlou postavu dlouhodobě udržet.

Ketonové diety omezují přísun tzv. jednoduchých cukrů, které náš organismus běžně využívá k okamžitému získání energie. Pokud o tento zdroj tělo připravíme, bude nuceno hledat jinde – v tucích.

Proteinová dieta povolené potraviny

Ketony – co to vlastně je?

Z tukové tkáně se začnou uvolňovat tzv. ketony, které se později v játrech přemění na využitelnou energii. Tuk tak ubývá, ale dalších částí těla se tento proces netýká. Pro navození ketózy je důležité minimalizovat příjem sacharidů, a to až na hodnotu pouhých 40 gramů denně. Snažit se vyškrtnout sacharidy z jídelníčku úplně by znamenalo vážné zdravotní problémy, které by hubnutí spíše zpomalily.

 

TIP - Přečtětě si !
Která proteinová dieta je nejlepší? – VELKÉ SROVNÁNÍ KETONOVÝCH DIET

Proteinová dieta povolené potraviny

U většiny diet se jako první dozvíte, co nesmíte. Ketonová dieta vám však dokáže nabídnout poměrně pestrý jídelníček, plný čerstvých potravin a dochucovadel. Pojďme si podrobně představit vše, z čeho lze připravit chutné a rychlé recepty, po kterých se skutečně hubne!

Ideální zdroje bílkovin

Potravina Poznámka k povolenému limitu
maso Jakékoliv, možno i tučné.
uzeniny Kvalitní, bez chemických látek, sóji a škrobu.
ryby Doporučen je zejména tuňák, sardinky, makrela, losos, pstruh či plody moře
vejce Jakékoliv, třeba i křepelčí nebo pštrosí.
sýry Důraz by měl být kladen na kvalitu.

 

Široká paleta povolené zeleniny

Potravina Poznámka k povolenému limitu
artyčok
baklažán
brokolice
celer řapíkatý i klasický
cuketa ideálně mladá
fenykl
houby
chřest
květák
kapusta klasická i růžičková
kedluben
lilek
mořské řasy pouze 5g denně kvůli zvýšené slanosti
okurka
paprika zelená nebo světlá, nikoli červená, žlutá, oranžová apod.
patison
petržel
polníček
pórek
ředkev možno konzumovat včetně listů
salát všechny druhy včetně ledového
špenát
sojové klíčky
zelí bílé
Náš tip:
Do kategorie povolené zeleniny můžete bez obav zařadit i exotickou řasu chlorellu, chutnou rukolu a dokonce i kysané zelí, ovšem v nálevu bez přidaného cukru.

Proteinová dieta povolené potraviny

Proteinová dieta povolené potraviny

Zeleninu je vhodné konzumovat každý den, a to alespoň v množství 500 gramů- Poslouží vám jako skvělá svačinka nebo první pomoc v případě, že vás nečekaně přepadne hlad.

Měli byste vědět:
Divíte se, proč v našem seznamu chybí rajčata, která jsou králem všech ostatních diet kvůli své konzistenci a množství výživných látek? Inu, obsahují hodně cukru a narušily by ketózu. Bohužel.

 

Perfektní zdroje zdravých tuků

Potravina Poznámka k povolenému limitu
dýňová semínka
chia semínka ne více než 1 lžíci denně
jedlé kaštany 2 ks denně, např. v pyré
kešu ořechy
konopná semínka
lískové ořechy
lněná semínka zvýšený příjem, pokud trpíte zácpou
mandle bez slupky
para ořechy
slunečnicová semínka
vlašské ořechy

 

Povolené oleje

Potravina Poznámka k povolenému limitu
dýňový olej
kokosový olej nejlépe za studena lisovaný
olivový olej nejlépe panenský nebo extra panenský
přepuštěné máslo (ghí)
slunečnicový olej
řepkový olej
máslo

Každý den si můžete v jídle dopřát jeden druh oleje, jeho množství však nesmí překročit dvě polévkové lžíce. Nezapomeňte sem započítat i ty, obsažené v dietních zákuscích nebo domácích sušenkách!

 

Ketonová dieta ovoce nevylučuje

Potravina Poznámka k povolenému limitu
avokádo 1/2 denně
citrón 1/2 denně, plátku do nápojů
olivy 5 ks za den

Proteinová dieta povolené potraviny

Povolená dochucovadla

Při přípravě jídel můžete použít také množství pochutin, které váš výsledný pokrm obohatí o cenné živiny a zároveň ochutí. Tady je seznam nejlepších tipů.

Potravina Poznámka k povolenému limitu
alternativní sladidla Clio, Dukaril, Kandisin, sukralóza, Spolarin
balzámový ocet (Aceto balsamico) 1 lžička denně
čerstvé bylinky
čerstvý zázvor
čerstvý česnek 1 stroužek
hořčice
koření jednodruhové, nikoli směsi
tabasco
stévie pouze sušené či drcené listy
sůl
sušený česnek
vinný ocet 1 lžička denně
vývar zeleninový 250 ml denně

 

Nápoje – tekutiny, započítané do pitného režimu

Pitný režim je při ketodietě velmi důležitý. Proteinová dieta povolené potraviny vyžaduje alespoň dva litry povolených tekutin denně by měly být nezbytností, a to ideálně v menších dávkách během celého dne. Doháněním pitného režimu ve večerních hodinách svým ledvinám rozhodně neulehčíte.

Nápoj Poznámka k povolenému limitu
bylinkové čaje
minerální voda neslazená, neperlivá nebo jemně perlivá, max 500 ml denně
ovocné čaje ne z čerstvého ovoce nebo tzv. pečené
voda čistá, ochucená plátkem citronu nikoli citronovou šťávou
zelený čaj
Měli byste vědět:
I když se nám citrón zdá kyselý, ve skutečnosti obsahuje stejné množství cukru jako např. pomeranče. Právě z toho důvodu není užívání citrónové šťávy během ketonové diety povoleno.

 

Tekutiny, které se do pitného režimu nezapočítávají

Nápoj Poznámka k povolenému limitu
černý čaj
káva
polévky
mléko max. 200 ml denně, třeba k rozmíchání koktejlů

 

Jakým způsobem připravovat jídla při ketonové dietě?

Posledním důležitým bodem při přípravě ketojídelníčku je správně zvolená úprava vhodných potravin. A jaké způsoby jsou ty nejvhodnější?

  • blanšírování (zelenina se krátce povaří nebo spaří, šokově zchladlá a následně přihřeje těsně před servírováním)
  • dušení
  • grilování
  • pečení v troubě nasucho
  • restování na lžičce kvalitního oleje (ne příliš často)
  • vaření
  • vaření v páře

 

A to už je vlastně vše. S našimi tipy a kompletními přehledy svou ketodietu jistě zvládnete na jedničku. A pokud by vás ještě něco zajímalo, nebojte se nám napsat do diskuze.

Zatím žádné komentáře