Ketóza – vše, co jste o ní chtěli vědět

Ketóza – zajímá vás, co se pod tímto stále oblíbenějším pojmem skrývá, a jak může tento jev ovlivnit vaše zdraví? Nejde totiž jen o součást zdravého hubnutí, ketóza může mít příznivý vliv i na mnoho dalších onemocnění.

Stačí správně jíst a začneme sami od sebe hubnout. Přesně takový je princip ketózy a sen mnoha dietářů. A jak může něco takového fungovat?

Co je to ketóza?

I když na nás mohou některé články na internetu působit přesně opačným dojmem, faktem zůstává, že ketóza je zcela přirozený (fyziologický jev), ke kterému dochází v případě, že tělu odepřeme energii z jednoduchých cukrů (glukózy) a donutíme ho sáhnout do vlastních tukových zásob.

Tělo začne jednoduše uložený tuk rozkládat na tzv. ketolátky, které následně dodávají energii svalům, orgánům a mozku – tedy všude tam, kam by za normálních okolností doputovala právě glukóza.

Ketóza

Proč je pro nás prospěšná?

Pokud donutíme tělo sáhnout do usazených polštářů tuku, nastartuje se v našem organismu přirozený proces hubnutí. Ketodieta však pomůže i tam, kde to běžné postupy neodkáží – u viscelárního tuku, který obaluje vnitřní orgány, a je tak pro naše zdraví mnohem nebezpečnější než klasické „špeky.“

Další přínosy ketózy
Úprava hmotnosti však není jediným benefitem. Podle mnohých výzkumů pomáhá ketodieta při léčbě Alzheimerovy choroby, Parkinsonovy choroby, cukrovky II. typu, rakoviny nebo epilepsie (zejména u dětí). Pozitivní účinky však hlásí uživatelé i s mnoha dalšími obtížemi, ty však už nejsou (alespoň prozatím) podloženy žádnými seriózními vědeckými studiemi.

Jak dostat svůj organismus do ketózy?

Sami od sebe však bohužel hubnout nezačneme. Je nutné přistoupit k poměrně radikálním úpravám jídelníčku, během nichž by mělo dojít ke snížení příjmu sacharidů, a to až k hranici 50 gramů denně. Bohužel lidská těla nejsou stejná, někdo se proto do ketózy přepne teprve pokoří-li maximální příjem maximálně 20 gramů sacharidů denně. Do které skupiny budete patřit vy nelze předem říci. Svou roli hrají především genetické faktory, ale také předcházející životní styl. Na ketodietu například lépe reagují lidé, kteří nemají s řízením hubnutím ještě žádné zkušenosti.

Top proteinová dieta – videorecenze

Jak poznám, že jsem v ketóze?

Pokud dobře znáte sami sebe, můžete si povšimnout, že po dosažení stavu ketózy se začnete cítit více nabití energií a v lepší náladě. Tento stav však přichází individuálně v rozmezí 1-3 dní od nástupu ketózy, proto je mnohem lepší spolehnout se na testy na ketózu, dostupné v lékárnách. V zásadě známe dva typy těchto pomůcek:

  • Testery měřící hladinu ketonů v dechu – stačí fouknout a podle barvy přiloženého proužku poznáte, jestli jste v ketóze.
  • Testery do ranní moči – stačí odlít první ranní moč do vhodné nádobky, vložit testovací proužek a okamžitě se dozvíte, jestli už u vás dochází k žádoucím procesům nebo ne.

Co se děje s tělem při ketóze?

Popsat podrobně celý mechanismus by bylo trochu složité. Omezíme se tedy jen na dva nejdůležitější body. Nízkosacharidová nebo také ketonová dieta vám především sníží hladinu hormonu inzulinu v krvi. Zmizí tak kolísání krevního cukru a pocity hladu nebo chuť na sladké v průběhu dne.

Zároveň s tím dochází také k uvolňování mastných kyselin z uložených tuků. Tyto mastné kyseliny posléze putují do jater, kde se přemění v již zmíněné ketolátky a odtud jsou dále expedovány do celého těla jako rychlý a hodnotný zdroj energie.

Proces této přeměny je důležitý. Jedině ketolátky totiž dokáží překonat tzv. hematoencefalitickou bariéru a dodat tak potřebné živiny a energii i do mozku.

Vyvrácený mýtus:
Právě z nedostatečného pochopení principu ketózy vznikl mýtus, že při ketodietě dochází k poškození mozkových funkcí z důvodu nedostatečné výživy. Je sice pravdou, že v mozku existují struktury, schopné využívat jako zdroj energie pouze glukózu, ale naprostá většina mozkové tkáně si s novým stravováním snadno poradí. A pár gramů glukózy do sebe i při té nejpřísnější dietě dostaneme vždycky, takže se opravdu nemusíte bát.

Ketóza – Jak na to?

Tuto otázku slýchají ve svých ordinacích výživoví poradci zdaleka nejčastěji. Odpovědí na ni je opravdu pečlivě sestavený a důsledně dodržovaný jídelníček. Ze dne na den je totiž nutné vyloučit všechny zdroje jednoduchých cukrů. Zapomenout tedy můžete na obiloviny, slazené nápoje, ovoce, ale i některé druhy zeleniny.

Na internetu existují přímo speciální stravovací programy, které vám dodají pět potřebných porcí jídla denně bez velké námahy při přípravě. Začátečníkům dokonce takové řešení obvykle doporučujme. Jedině tak je totiž možné pokrýt dodávky všech důležitých vitamínů a minerálních látek. Zejména o draslík bývá u ketodiet nouze, pokud je bastlíme jen tak na koleně podle návodů z internetu.

TIP – Velké srovnání Proteinových diet (Ketodiet)

Ketóza recepty – jak vypadají?

Pokud se začnete o stravování podle ketodiety zajímat blíže, překvapí vás, jak velké množství bílkovin do sebe během jediného dne musíte dostat. Mléčné výrobky, maso ve všech podobách – to vše je povoleno, ale bez příloh nebo nanejvýš s menší porcí vhodné zeleniny. Na tento stravovací režim je potřeba si chvíli zvykat, a stejně tak je nutné myslet i na pozvolný přechod mezi ním a normální stravou. Pokud totiž z ketodiety ihned skočíte zpátky na normální stravu, můžete se téměř jistě “těšit“ na bonus v podobě nežádoucího jo-jo efektu.

Jak začít s ketodietou?

Vysoký příjem bílkovin vyvíjí poměrně velký tlak na ledviny. Pro váš klid tedy doporučujeme zajít si ještě před úpravou jídelníčku k lékaři a nechat si provést krevní testy s důrazem na funkčnost ledvin. Můžete tak odhalit doposud skrytou vadu, jež by však mohla vést k jejich vážnému poškození, pokud byste se začali stravovat „nestandardním“ způsobem. Pro zdravého člověka je jinak ketonová dieta vcelku bezpečná a může představovat velmi rychlý a trvalý způsob shození nadbytečných kilogramů i bez lékařského dohledu.

Zatím žádné komentáře